mandag 4. mai 2015

Stavangergutta og guiding

Jeg er en person som liker veldig godt å dele kunnskap og erfaringer med andre, og syns det er vel så kjekt når det stemmer bra for andre som for meg selv. Slik er også de andre artsfiskerne her fra Stavanger, og vi hjelper med glede andre for å få nye arter. Det er blitt populært for artsfiskere fra andre steder i landet å ta en helg i Stavanger for å få pyntet litt på artslisten sin, og det er alltid kjekt for oss Stavangergutta med artsfiske selskap. Nye artsfiske bekjentskap sier vi aldri nei til.

Noen av artene som vi har god erfaring med er kystringbuk, hornkvabbe, paddetorsk, rødflekket kutling, ålekvabbe, tangkvabbe, steinbit, nordlig knurrulke, femtrådet tangbrosme og den kuleste av dem, hårvar. Det er litt avhengig av årstiden om de er mulige å finne, men nå på våren er en god tid. Man kan ALDRI garantere fisk, men er man veldig heldig vil jeg tørre å påstå at man kan hente 7 av de artene jeg har nevnt over på et døgn. Men da skal mye klaffe! Noen av oss er faktisk så lommekjente på enkelte steder at vi vet at "inni den trange sprekken der ligger det to hårvar, du kan akkurat se øynene på den ene, men den andre ligger under", "det henger en hårvar loddrett på steinen vi kommer til snart, men den biter aldri", "på tangbladet i midten på neste båtluke henger det en rognkjeks på 650 gram".
Vi synes det er artig når folk tar kontakt med oss for tips og guiding, så hvis du skal til Stavanger, eller om du er herfra og mangler en art, er det bare til å gi en lyd!

En flott bukett stavangergutter å di..+ Albin Dal som var kommet til Stavanger for hente nye arter.
FRA VENSTRE: Stig Hetland, Stig Thore Knappskog, John Olav Florø-Larsen, Tommy Berg Lian, Meg, Albin Dal



I mars var Carl-Otto Curran på besøk i Stavanger, og han ble guidet til 5 nye arter iform av rognkjeks, ålekvabbe, tangsprell, hornkvabbe og hårvar i løpet av 2 timer. Det meste stemte denne dagen og det ble topp nåtsj!
Hårvar

Ålekvabbe

Hornkvabbe

Rognkjeks

Tangsprell

Tommy Mangerøy og Øistein Winther har også vært på besøk i Stavanger. Hårvar var det nok av :)
Tommy Mangerøy til venstre og Øistein Winther til høyre med hver sin hårvar.

Her er Andreas vik med ny art iform av hornkvabbe. Han fikk også steinbit, rognkjeks og hårvar som nye arter på Stavanger-turen.



Etter at jeg fikk min første femtrådet tangbrosme for en uke siden har jeg allerede hjulpet to andre med å få den. Mitt søskenbarn Raphael Pedersen er en av dem. Raphael er en av dem jeg fisker mest med. Raphael jobber på XXL Forus i jakt og fiske avdelingen. Han har full kontroll på alt av fiskeutstyr, og hva du trenger for å fange de forskjellige artene. Han kan også mye om artene, og han vet hvor de bor. Det er absolutt verdt å ta en tur innom han på XXL for innkjøp av nytt utstyr, og mange gode tips med på kjøpet. Han har også en blogg om fisking og alt du trenger å vite om forskjellig fiskeutstyr, den kan du se her: http://www.raphaelpedersen.com/

Raphael med femtrådet tangbrosme



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar