mandag 22. juni 2015

En dag på sjøen og art #57

I helgen var det planlagt en hel dag på sjøen med Tommy Berg Lian. Jeg hadde nemlig vært så heldig å bli invitert med i båten hans for litt artsfiske. Denne turen førte til art #57 for min del, og #105 for Tommy. Vi kjørte med båt inn til Frafjord, hvor target-artene var strømsild og brungylt, men også makrell til agn til artsfisketreff i Hardanger i starten av juli. Den skjeldne arten, smørflyndre, har også blitt tatt på denne plassen så vi hadde et lite håp, men den hadde vi vel ikke så veldig mye troa på..inntil videre.

Tommy plukte meg opp allerede kl 05.00 på morgenen, og vi var godt på vei ut med båten i 6 tia. Det første vi prøvde å fiske etter var makrellen. Tommy fant raskt ut hvor høyt i vannet de gikk, og vi fikk dratt opp noen av dem. Balsam for sjelen for alle som fisker med agn!

Solen kom frem, og det ble en deilig dag på sjøen!

Etter vi hadde fått litt makrell skulle det prøves på brungylt. Kort sagt: mest nei! Men sypiker, de var der. I hauger å lass. Vi fant rett og slett ikke brungylten. Brungylt er en "stintefisk" som lever på litt dypere vann enn vanlige "stinter" for dere som ikke vet det. Denne skal være relativt lett å få om man er på de rette plassene. Dette var egentlig en rett plass, men alt skal vel ikke gå på skinner heller.

Da jeg var blitt grønn i tryne av alle sypikene la vi oss på anker for å fiske etter strømsild, samtidig som vi hadde en ørliten drøm om smørflyndre. Strømsild er en sildefisk som lever i stimer ofte på mudderbånn. Vi fisket med to stenger hver. En som stod i stangholderne etter skate, smørflyndre og det som måtte være, og en med sabiki hekle etter strømsild agnet med makrell. På skatestengene fikk vi fort merke at det var endel pigghå nedpå dypet. Noen ble med opp, mens noen klipte senen rett av med de skarpe tennene. Dette ble en plage etter hvert.
Tommy kjente at han hadde på noe på skatestangen. Ingenting napping, det var bare tyngre å dra opp. Overraskelsen var stor da vi så hva som seilte ned i dypet igjen da krokene kom til overflaten. Det var pinadø en smørflyndre! Skuffelsen var meget stor etter å ha mistet en slik fisk, men vi fikk jaffal litt trua på at det er mulig å få den..
Plutselig kjente jeg et bittelite napp i stangen min. Jeg begynte å bable i vei om at dette kunne kun være to alternativer. Alternativ 1: karma fra brungylten å bite på i et terreng den ikke hører hjemme i fordi den ikke beit der den egentlig hører hjemme (helt på jordet tankegang)
Alternativ 2: strømsiiiiild
Etter litt sveiving kom sabiki heklen min opp, og der hang det en fin blank fisk å sprelte. STRØMSILD!!
Midt oppi all gleden kjenner Tommy også små napp i stangen, og øyeblikk ligger det enda en strømsild i båten. Ny art på begge og top nåtsj.

Vi står midt i "strømmen" og på ekte artsfiskervis tilbød Tommy meg "ein liden tynne ein" for å feire!
To glade fiskere ☺️ Senere kjørte vi inn til lysefjorden for å prøve på nordlig knurrulke og noen "once in a lifetime" arter som er blitt observert der. Tommy som har nordlig knurrulke fra før fikk den selvfølgelig, mens jeg som ikke har den fikk bare gapeflyndrer..
Tommy kommer nok til å sove dårlig et par netter etter at han mistet smørflyndra i overflaten, men begge fikk ny art og alt i alt en bra og vellykket tur. Takk for turen Tommy ☺️